‘Hindu had a discernible pro-China line on Tibet’

Tibet is in India’s backyard. Tibetans have been amidst us for decades. The Olympic torch issue has turned a dormant issue into political hot-button with diplomatic ramifications. So how did India’s major English newspapers cover the uprising in Lhasa?

Sevanti Ninan, Shayoni Sarkar and Tenzin Paldon of The Hoot have done a qualitative analysis of four leading newspapers to see “how multi-dimensional and extensive the coverage was”, and they have a story to tell:

“The Times of India and the Hindustan Times offered both extensive and balanced coverage, HT providing a wider gamut of perspectives, and ToI more voluminous coverage.

“The Hindu and the Indian Express were narrower in their breadth of coverage and less inclined to give all sides of the story. Express, as is its wont, had feisty headlines a fairly strong pro-Tibet line, and fewer stories overall because it did not waste newsprint on other dimensions of the story.

“The Hindu was reticent, it had less than 50 per cent of the number of items on this story found in ToI. It was also the only paper not to have a story on Tibet every single day in the three weeks covered. There were three days when it had no coverage at all. It was the only paper with a discernible pro-China line.”

Read the full study here: Are they telling it like it is?

Also read: When my newspaper is no longer my newspaper

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.